Poznaj nowe technologie skanerów na europejskich lotniskach.

Poznaj nowe technologie skanerów na europejskich lotniskach.
Autor Aleks Mazur
Aleks Mazur07.02.2024 | 7 min.

Podróżowanie samolotem może być stresujące, szczególnie przechodząc przez kontrolę bezpieczeństwa. Jednak nowoczesna technologia skanerów 3D na europejskich lotniskach obiecuje usprawnić ten proces. Poznaj, w jaki sposób zaawansowane skanery CT zwiększają bezpieczeństwo i wygodę pasażerów. Dowiedz się również, kiedy zostanie zniesiony limit 100 ml płynów i gdzie już możesz podróżować bez tych ograniczeń. Ten artykuł wyjaśnia wszystko, co musisz wiedzieć o nowych technologiach kontroli bezpieczeństwa na lotniskach.

Dlaczego wprowadzono limit 100 ml na lotniskach?

Limit 100 ml na płyny w bagażu podręcznym został wprowadzony w 2006 roku po tym, jak brytyjska policja odkryła terrorystyczny spisek mający na celu zdetonowanie płynnych materiałów wybuchowych ukrytych w butelkach z napojami na pokładach samolotów lecących przez Atlantyk.

Spiskowcy zamierzali zmontować i zdetonować ładunek wybuchowy w trakcie lotu, wstrzykując nadtlenek wodoru i inne substancje do 500 ml butelek po napojach. Gdyby spisek zakończył się powodzeniem, przewidywano, że byłby znacznie bardziej śmiertelny niż ataki z 11 września.

Natychmiast po odkryciu spisku całkowicie zakazano bagażu podręcznego w samolotach. Później złagodzono to ograniczenie po przeprowadzeniu testów mających na celu określenie bezpiecznej ilości płynów. Wprowadzono limit 100 ml.

Eksperci ustalili, że mieszanie mniejszych pojemników w większy w celu wyprodukowania wysoce szkodliwego ładunku wybuchowego na pokładzie było nierealistyczne. Spowodowałoby to albo niepowodzenie, albo przedwczesną detonację, raniąc sprawcę, ale nie wyrządzając większych szkód samolotowi.

Ograniczenie ilości płynów

Pasażerowie mogą obecnie zabrać maksymalnie litr płynów w pojemnikach nie większych niż 100 ml każdy. Muszą one znajdować się w przezroczystej, zamykanej torbie i zostać wyjęte z bagażu podręcznego podczas przechodzenia przez kontrolę bezpieczeństwa.

Jak nowe skanery CT zwiększają bezpieczeństwo?

Nowoczesne skanery CT wykorzystują zaawansowaną technologię promieniowania X, podobną do stosowanej w medycynie. Dostarczają one przejrzysty, trójwymiarowy obraz wnętrza bagażu pasażera.

Obrazy można obrócić o 360 stopni i powiększyć, co pozwala na dogłębną analizę porównywalną do "cyfrowego rozpakowania torby" - wyjaśnia producent urządzeń Smiths Detection.

Nowe skanery zapewniają znacznie lepszy ogląd zawartości bagażu niż dotychczas używane dwuwymiarowe obrazy.

Skanery wykorzystują również zaawansowane algorytmy wykrywania zagrożeń, które potrafią zidentyfikować materiały wybuchowe, w tym ciecze, oraz inne niebezpieczne przedmioty - informuje brytyjskie Ministerstwo Transportu.

Inteligentne algorytmy

Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji skanery CT potrafią odróżnić różne rodzaje cieczy, takie jak woda, nadtlenek wodoru lub alkohol wysokoprocentowy. Pozwalają też na dokładniejszą inspekcję elektroniki - wyjaśnia producent Sens-Tech.

"Najnowsze technologie skanowania potrafią wykryć związki wybuchowe w większych ilościach" - dodaje rzecznik amerykańskiej Administracji Bezpieczeństwa Transportu (TSA).

Czytaj więcej: Strajki pociągów w Niemczech: jak będą wyglądały usługi w dużych miastach podczas tygodniowej przerwy

Kiedy zniesiony zostanie limit 100 ml w Europie?

Niektóre europejskie lotniska, jak port lotniczy Teesside w Wielkiej Brytanii czy Schiphol w Amsterdamie, już zainstalowały nowe skanery CT. Hiszpania wprowadziła nowe przepisy bezpieczeństwa na lotniskach od 1 lutego 2024 r., jednak wiele portów lotniczych wciąż oczekuje na dostawę skanerów 3D.

Rząd Wielkiej Brytanii wyznaczył termin czerwiec 2024 na wdrożenie nowych technologii kontroli bezpieczeństwa, choć niektóre lotniska informują, że bardziej realistyczny jest początek 2025 r. Gdy urządzenia zostaną zainstalowane, przepis o 100 ml będzie stopniowo wycofywany w ciągu kolejnych dwóch lat.

Kraj Przewidywany termin zniesienia limitu 100 ml
Hiszpania Lato 2024
Wielka Brytania Czerwiec 2024 - wczesny 2025

Ostatecznie brytyjscy pasażerowie będą mogli zabrać do 2 litrów płynów w bagażu podręcznym bez ograniczeń co do rozmiaru pojemników. Nie będą też musieli umieszczać płynów w przezroczystej torbie ani wyjmować ich z bagażu podczas kontroli.

Gdzie już działają nowoczesne skanery 3D?

Poznaj nowe technologie skanerów na europejskich lotniskach.

Tylko garstka europejskich lotnisk ma plany instalacji skanerów 3D. W USA kilka portów, jak Atlancie, Chicago i Nowy Jork, zaczęło używać nowych urządzeń. Jednak pełne wdrożenie w całym systemie lotnisk w Stanach może potrwać wiele lat.

Nowoczesne skanery działają także na lotnisku Hamad w Doha w Katarze. Pasażerowie powinni jednak sprawdzać przepisy krajów, do których podróżują, gdyż większość portów lotniczych na świecie nie zainstal jeszcze tej technologii.

Jeśli wracasz z lotniska, które nie ma skanerów 3D, możesz być zmuszony do wyrzucenia płynów powyżej 100 ml z bagażu podręcznego.

Wady i zalety nowych skanerów bezpieczeństwa

Choć nowe skanery zwiększają bezpieczeństwo, mają też pewne wady. Miłośnicy analogowej fotografii zauważyli, że zwiększone promieniowanie z urządzeń może uszkodzić błony filmowe, powodując zamglenie i degradację kolorów.

Jednak korzyści dla pasażerów przeważają. Nowa technologia przyspieszy kontrole bezpieczeństwa, skróci kolejki i zwiększy wygodę podróżowania. Pozwoli również zabierać większe butelki wody i inne napoje, oszczędzając na zakupach w drogich sklepach na lotnisku.

Dodatkowo zlikwiduje konieczność używania setek jednorazowych plastikowych pojemników, zmniejszając ilość odpadów.

Jaki wpływ mają nowe urządzenia na kontrolę bagażu?

Dotychczas pasażerowie musieli wyjmować laptopy i tablety z bagażu podręcznego przed skanowaniem. Nowe skanery CT eliminują tę niedogodność, pozwalając na dokładną kontrolę elektroniki bez rozpakowywania torby.

Urządzenia dostarczają tak szczegółowych obrazów, że mogą wykryć potencjalne zagrożenia, nie naruszając prywatności pasażerów. Oznacza to mniej niepotrzebnych, dodatkowych kontroli i przyspieszenie odprawy.

W efekcie nowoczesne skanery 3D zwiększają bezpieczeństwo i wygodę pasażerów, a jednocześnie przyspieszają i upraszczają procedury kontroli bagażu na lotniskach.

Podsumowanie

W artykule dowiedziałem się, że limit 100 ml na płyny w bagażu podręcznym został wprowadzony w 2006 roku po wykryciu przez policję niebezpiecznego spisku terrorystycznego. Nowe skanery CT, wykorzystujące zaawansowaną technologię, zapewniają o wiele dokładniejszy obraz wnętrza bagażu i potrafią wykryć materiały wybuchowe oraz inne zagrożenia. Dzięki temu zwiększają bezpieczeństwo pasażerów.

W najbliższych latach limit 100 ml ma zostać stopniowo zniesiony na europejskich lotniskach po wprowadzeniu nowych skanerów. Pasażerowie będą mogli przewozić dowolną ilość płynów bez ograniczeń. To z pewnością ułatwi podróżowanie i skróci kolejki na odprawie. Nowa technologia jest już instalowana w niektórych krajach, ale pełne wdrożenie może potrwać kilka lat.

Artykuł wyjaśnia, że choć skanery CT poprawiają bezpieczeństwo, mają też pewne wady – na przykład zwiększone promieniowanie może uszkodzić błony filmowe aparatów analogowych. Jednak ogólnie nowe urządzenia przynoszą same korzyści dla podróżnych. Przyspieszą i usprawnią kontrolę bagażu, a także pozwolą zaoszczędzić na zakupach w drogich sklepach lotniskowych.

Podsumowując, nowoczesne skanery 3D to duży krok naprzód jeśli chodzi o bezpieczeństwo i wygodę pasażerów. Choć wdrożenie tej technologii zajmie trochę czasu, z pewnością ułatwi i przyśpieszy podróżowanie samolotami w najbliższej przyszłości.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Łuk Triumfalny w Paryżu - najsłynniejszy łuk w stolicy Francji
  2. Masywnie odwołane loty z Monachium - Pasażerowie proszeni o pozostanie w domach ze względu na śnieżyce
  3. Kiedy zieje Smok Wawelski | Wszystko co musisz wiedzieć
  4. Ile kosztuje piwo w Norwegii 2023 - Aktualne ceny
  5. Zwiedzanie Rzymu | Top 10 atrakcji i zabytków do zobaczenia
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Aleks Mazur
Aleks Mazur

Jestem doświadczonym dziennikarzem podróżniczym specjalizującym się w turystyce miejskiej. Dzielę się wskazówkami, jak najlepiej zaplanować pobyt w europejskich stolicach i skorzystać z najważniejszych atrakcji. Cenię praktyczne informacje przekazane prostym językiem.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły