Dobrzy przyjaciele, linia lotnicza Qantas musi zapłacić ogromne odszkodowanie w wysokości 100 milionów dolarów australijskich za oszukanie konsumentów. Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów oskarżyła firmę o wprowadzanie w błąd, reklamując bilety na ponad 8000 anulowanych lotów. Qantas przeznaczy dodatkowo 20 milionów dolarów australijskich na rekompensaty dla ponad 86 000 poszkodowanych pasażerów.
Kwota odszkodowania wynosi 100 milionów dolarów australijskich
Linia lotnicza Qantas została zmuszona do zapłacenia ogromnej kwoty odszkodowania w wysokości 100 milionów dolarów australijskich (około 61 milionów euro). Decyzja ta jest konsekwencją porozumienia zawartego z Australijską Komisją ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) po tym, jak ubiegłego roku komisja pozwała australijskiego przewoźnika do Federalnego Sądu.
Przyczyną postępowania prawnego było oskarżenie Qantas o fałszywe, wprowadzające w błąd lub oszukańcze działania. Linia reklamowała bilety na ponad 8000 lotów między majem 2021 a lipcem 2022 roku, które już wcześniej zostały odwołane. Zachowanie to naraziło pasażerów na poważne niedogodności i straty finansowe.
Ugoda przewiduje, że oprócz zapłaty astronomicznej kary, Qantas musi wprowadzić plan rekompensaty dla poszkodowanych klientów. Wartość tego programu odszkodowawczego została ustalona na 20 milionów dolarów australijskich (około 12 milionów euro).
Zarzuty przez Australijską Komisję Konkurencji i Konsumentów
Sprawa rozpoczęła się, gdy Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) złożyła pozew przeciwko Qantas w Federalnym Sądzie. ACCC zarzuciła narodowemu przewoźnikowi wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez reklamowanie i sprzedaż biletów na loty, które już wcześniej zostały odwołane.
Przewodnicząca ACCC, Gina Cass-Gottlieb, skrytykowała działania Qantas, nazywając je "rażącymi i nieakceptowalnymi". Wielu pasażerów mogło podjąć decyzje o rezerwacji wakacji, podróży służbowych czy innych wyjazdów, opierając się na informacjach o "duchach lotów" - połączeniach, które tak naprawdę nie miały miejsca.
Cass-Gottlieb wyraziła zadowolenie z przyznania się Qantas do wprowadzania klientów w błąd oraz zgody linii na zapłacenie "bardzo znaczącej kary" w związku z tym procederem.
Odszkodowanie dla 86 000 pasażerów o wartości 20 mln dolarów

Zgodnie z warunkami ugody, oprócz kary grzywny w wysokości 100 milionów dolarów australijskich, Qantas musi uruchomić program odszkodowawczy dla ponad 86 000 poszkodowanych klientów. Wartość tego programu została ustalona na 20 milionów dolarów australijskich (około 12 milionów euro).
- Celem programu jest zrekompensowanie pasażerom niedogodności i strat poniesionych w wyniku anulowanych lotów.
- Kwota 20 milionów dolarów australijskich ma zostać rozdystrybuowana pomiędzy wszystkich pokrzywdzonych klientów linii.
- Aby otrzymać odszkodowanie, pasażerowie będą musieli zgłosić swoje roszczenia wobec Qantas.
Nowa szefowa Qantas, Vanessa Hudson, przyznała, że linia zawiodła zaufanie klientów i nie sprostała własnym standardom obsługi. Hudson zapewniła, że Qantas pracuje nad odbudowaniem reputacji narodowego przewoźnika.