Miliony euro i tysiące opóźnień: kradzież miedzi utrudnia podróże pasażerów w całej Europie

Miliony euro i tysiące opóźnień: kradzież miedzi utrudnia podróże pasażerów w całej Europie
Autor Aleks Mazur
Aleks Mazur14.02.2024 | 8 min.

Kradzież miedzi opóźnia tysiące pociągów i powoduje straty finansowe sięgające milionów euro w infrastrukturze kolejowej w całej Europie. Możesz zastanawiać się, dlaczego kradzież metalu może być na tyle istotna, by zatrzymywać pociągi. Otóż pociągi w ogóle nie mogą jeździć bez miedzi. Jest ona niezbędnym składnikiem takich elementów jak kable sygnałowe, przewody uziemiające i linie energetyczne. Bez nich pociągi nie mają zasilania ani łączności potrzebnej do jazdy.

Dlaczego złodzieje kradną miedź

Miedź jest atrakcyjna dla złodziei ze względu na wysoką cenę tego metalu. Tona miedzi mogła być sprzedana w Wielkiej Brytanii za około 6600 funtów (7726 euro) w marcu 2022 roku. Chociaż złodzieje prawdopodobnie nie będą w stanie sprzedać skradzionych towarów w oficjalnym punkcie skupu złomu, to z pewnością znajdą nieformalne złomowiska gotowe kupić skradziony metal.

Ponieważ prognozuje się, że cena miedzi wzrośnie w ciągu najbliższych dwóch lat, operatorzy kolejowi obawiają się, że kradzieże miedzi staną się jeszcze popularniejsze. Dlatego podejmują kroki, aby zabezpieczyć infrastrukturę przed złodziejami wykorzystującymi rosnące ceny tego metalu.

Rosnące ceny zachętą dla złodziei

Mimo długoterminowego spadku liczby kradzieży, firmy kolejowe niepokoją się ostatnim wzrostem przypadków kradzieży, który ich zdaniem wiąże się ze wzrostem cen miedzi. Ceny te prawdopodobnie będą nadal rosły.

Analitycy przewidują wzrost cen miedzi zarówno w 2023, jak i 2025 roku. Jest to zgodne z niedawnym raportem, który określił, że w 2025 roku nastąpi "gwałtowny" wzrost ceny.

Wpływ kradzieży miedzi na koleje w Europie

Skala problemu kradzieży miedzi na kolejach w Europie jest ujawniona przez dane niektórych największych operatorów kolejowych na kontynencie.

W Wielkiej Brytanii pociągi były opóźnione o 84 390 minut w roku finansowym 2022/2023 z powodu kradzieży miedzi, co kosztowało 12,24 mln funtów (14,33 mln euro) - wynika z danych udostępnionych Euronews Travel przez Network Rail.

W Niemczech doszło do 450 przypadków kradzieży metali na kolejach obsługiwanych przez Deutsche Bahn - poinformował nas rzecznik prasowy firmy. Dotknęło to 3200 pociągów, które odnotowały 40 000 minut opóźnień, a Deutsche Bahn poniosła straty w wysokości 7 mln euro.

Francuski operator SNCF poinformował nas, że ponad 40 000 pociągów ucierpiało z powodu kradzieży metali w ich najnowszych danych z 2022 roku, powodując straty przekraczające 20 mln euro.

Naprawdę, co do cholery? pic.twitter.com/5FAv16SSxT

Koleje belgijskie również ucierpiały - w 2022 roku odnotowano tam 466 aktów kradzieży miedzi, co oznacza 300-procentowy wzrost w porównaniu z 2021 rokiem i spowodowało 33 000 minut opóźnień.

Czytaj więcej: Strajki pociągów w Niemczech: jak będą wyglądały usługi w dużych miastach podczas tygodniowej przerwy

Metody walki operatorów kolejowych z kradzieżą miedzi

Chociaż liczby są znaczące, to przypadki kradzieży zmniejszyły się znacznie w ciągu ostatnich 10-15 lat. Deutsche Bahn twierdzi, że w Niemczech liczba przypadków spadła o około 85% - z 3200 w 2013 r. do 450 w 2023 r.

Mimo to walka z tą przestępczością nadal stanowi wyzwanie. Torowiska i infrastruktura kolejowa są oczywiście rozproszone na obszarze całych krajów i przebiegają przez tereny odległe, co utrudnia monitorowanie i przyłapanie złodziei na gorącym uczynku.

Operator kolejowy Metody walki z kradzieżą miedzi
Network Rail technologia DNA, zwiększona współpraca z policją, monitoring CCTV, drony
SNCF technologia DNA, zwiększona współpraca z policją
Deutsche Bahn technologia DNA, zwiększona współpraca z policją, monitoring CCTV, drony

W ostatnich latach firmy zacieśniły współpracę z policją i zaczęły stosować monitoring CCTV oraz drony, aby poprawić bezpieczeństwo. Kilka operatorów, w tym Network Rail, SNCF i Deutsche Bahn, sięgnęło nawet po technologię DNA, aby powstrzymać złodziei.

Miedź niezbędna w transporcie i energetyce

Miliony euro i tysiące opóźnień: kradzież miedzi utrudnia podróże pasażerów w całej Europie

Miedź odgrywa kluczową rolę w systemach transportu szynowego i energetyki. Jest niezbędnym składnikiem elementów takich jak: kable sygnałowe, przewody uziemiające i linie energetyczne. Bez miedzi pociągi nie mają energii ani łączności potrzebnej do jazdy.

W ciągu najbliższych dwóch dekad sektor energetyczny będzie odpowiadał za 40% globalnego popytu na miedź - przewiduje Międzynarodowa Agencja Energii. Rosnące zapotrzebowanie na miedź będzie napędzane przez transformację w kierunku odnawialnych źródeł energii.

Dlaczego złodzieje kradną miedź

Miedź jest atrakcyjna dla złodziei ze względu na wysoką cenę tego metalu. Tona miedzi mogła być sprzedana w Wielkiej Brytanii za około 6600 funtów (7726 euro) w marcu 2022 roku. Chociaż złodzieje prawdopodobnie nie będą w stanie sprzedać skradzionych towarów w oficjalnym punkcie skupu złomu, to z pewnością znajdą nieformalne złomowiska gotowe kupić skradziony metal.

Ponieważ prognozuje się, że cena miedzi wzrośnie w ciągu najbliższych dwóch lat, operatorzy kolejowi obawiają się, że kradzieże miedzi staną się jeszcze popularniejsze. Dlatego podejmują kroki, aby zabezpieczyć infrastrukturę przed złodziejami wykorzystującymi rosnące ceny tego metalu.

Rosnące ceny zachętą dla złodziei

Mimo długoterminowego spadku liczby kradzieży, firmy kolejowe niepokoją się ostatnim wzrostem przypadków kradzieży, który ich zdaniem wiąże się ze wzrostem cen miedzi. Ceny te prawdopodobnie będą nadal rosły.

Analitycy przewidują wzrost cen miedzi zarówno w 2023, jak i 2025 roku. Jest to zgodne z niedawnym raportem, który określił, że w 2025 roku nastąpi "gwałtowny" wzrost ceny.

Wpływ kradzieży miedzi na koleje w Europie

Skala problemu kradzieży miedzi na kolejach w Europie jest ujawniona przez dane niektórych największych operatorów kolejowych na kontynencie.

W Wielkiej Brytanii pociągi były opóźnione o 84 390 minut w roku finansowym 2022/2023 z powodu kradzieży miedzi, co kosztowało 12,24 mln funtów (14,33 mln euro) - wynika z danych udostępnionych Euronews Travel przez Network Rail.

W Niemczech doszło do 450 przypadków kradzieży metali na kolejach obsługiwanych przez Deutsche Bahn - poinformował nas rzecznik prasowy firmy. Dotknęło to 3200 pociągów, które odnotowały 40 000 minut opóźnień, a Deutsche Bahn poniosła straty w wysokości 7 mln euro.

Francuski operator SNCF poinformował nas, że ponad 40 000 pociągów ucierpiało z powodu kradzieży metali w ich najnowszych danych z 2022 roku, powodując straty przekraczające 20 mln euro.

Naprawdę, co do cholery? pic.twitter.com/5FAv16SSxT

Koleje belgijskie również ucierpiały - w 2022 roku odnotowano tam 466 aktów kradzieży miedzi, co oznacza 300-procentowy wzrost w porównaniu z 2021 rokiem i spowodowało 33 000 minut opóźnień.

Metody walki operatorów kolejowych z kradzieżą miedzi

Chociaż liczby są znaczące, to przypadki kradzieży zmniejszyły się znacznie w ciągu ostatnich 10-15 lat. Deutsche Bahn twierdzi, że w Niemczech liczba przypadków spadła o około 85% - z 3200 w 2013 r. do 450 w 2023 r.

Mimo to walka z tą przestępczością nadal stanowi wyzwanie. Torowiska i infrastruktura kolejowa są oczywiście rozproszone na obszarze całych krajów i przebiegają przez tereny odległe, co utrudnia monitorowanie i przyłapanie złodziei na gorącym uczynku.

Operator kolejowy Metody walki z kradzieżą miedzi
Network Rail technologia DNA, zwiększona współpraca z policją, monitoring CCTV, drony
SNCF technologia DNA, zwiększona współpraca z policją
Deutsche Bahn technologia DNA, zwiększona współpraca z policją, monitoring CCTV, drony

W ostatnich latach firmy zacieśniły współpracę z policją i zaczęły stosować monitoring CCTV oraz drony, aby poprawić bezpieczeństwo. Kilka operatorów, w tym Network Rail, SNCF i Deutsche Bahn, sięgnęło nawet po technologię DNA, aby powstrzymać złodziei.

Miedź niezbędna w transporcie i energetyce

Miedź odgrywa kluczową rolę w systemach transportu szynowego i energetyki. Jest niezbędnym składnikiem elementów takich jak: kable sygnałowe, przewody uziemiające i linie energetyczne. Bez miedzi pociągi nie mają energii ani łączności potrzebnej do jazdy.

W ciągu najbliższych dwóch dekad sektor energetyczny będzie odpowiadał za 40% globalnego popytu na miedź - przewiduje Międzynarodowa Agencja Energii. Rosnące zapotrzebowanie na miedź będzie napędzane przez transformację w kierunku odnawialnych źródeł energii.

Podsumowanie

Kradzież miedzi na kolejach w Europie jest poważnym problemem, który opóźnia tysiące pociągów i powoduje straty finansowe sięgające milionów euro. Miedź jest kluczowym metalem w infrastrukturze kolejowej i bez niej pociągi nie mogą jeździć. Rosnące ceny miedzi zachęcają złodziei do kradzieży tego metalu z torowisk i sprzedaży go na złomowiskach.

Operatorzy kolejowi podejmują różne działania, aby zwalczać problem kradzieży miedzi, w tym monitoring, współpracę z policją i technologię DNA. Jednak rosnące zapotrzebowanie na miedź w transporcie i energetyce może zachęcić przestępców do dalszych kradzieży tego metalu z infrastruktury kolejowej.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Łuk Triumfalny w Paryżu - najsłynniejszy łuk w stolicy Francji
  2. Najlepsze widokowe trasy autobusowe w Wielkiej Brytanii za mniej niż €3
  3. Masywnie odwołane loty z Monachium - Pasażerowie proszeni o pozostanie w domach ze względu na śnieżyce
  4. Kiedy zieje Smok Wawelski | Wszystko co musisz wiedzieć
  5. Ile kosztuje piwo w Norwegii 2023 - Aktualne ceny
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Aleks Mazur
Aleks Mazur

Jestem doświadczonym dziennikarzem podróżniczym specjalizującym się w turystyce miejskiej. Dzielę się wskazówkami, jak najlepiej zaplanować pobyt w europejskich stolicach i skorzystać z najważniejszych atrakcji. Cenię praktyczne informacje przekazane prostym językiem.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły