Berlin prezentuje plany zrównoważonego pociągu magnetycznego. Jak to będzie działać?

Berlin prezentuje plany zrównoważonego pociągu magnetycznego. Jak to będzie działać?
Autor Piotr Cieślak
Piotr Cieślak22.11.2023 | 6 min.

Berlin prezentuje plany zrównoważonego pociągu magnetycznego. Jak to będzie działać?

Miasto Berlin ogłosiło plany budowy nowoczesnego, ekologicznego systemu transportu miejskiego opartego na pociągach poruszających się dzięki siłom magnetycznym. Projekt ten ma na celu zredukowanie emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń generowanych przez transport publiczny w mieście. Kluczowe wnioski:

  • Pociągi będą napędzane energią elektryczną z akumulatorów ładowanych poza godzinami szczytu.
  • Magnetyczna lewitacja zredukuje tarcie, umożliwiając szybszą i cichszą podróż.
  • Trasa będzie przebiegać nad ziemią, dzięki czemu nie trzeba będzie drążyć tuneli.
  • Przewiduje się, że system będzie obsługiwał do 50 000 pasażerów dziennie bez generowania spalin.
  • Budowa ma rozpocząć się w 2026 roku, a pierwszy odcinek ruszyć w 2030 roku.

Magnetyczny pociąg w Berlinie: plany i inwestycje

Miasto Berlin ogłosiło ambitne plany budowy nowoczesnego systemu transportu miejskiego opartego na pociągach poruszających się dzięki technologii magnetycznej lewitacji lub maglev. Ma to być ekologiczna alternatywa dla transportu samochodowego, która pomoże zredukować emisję dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń w mieście.

Berlin zamierza zainwestować 80 milionów euro z miejskiego funduszu klimatycznego w budowę 5-7 kilometrowego odcinka testowego. Docelowo magistrala ma mieć długość kilkudziesięciu kilometrów i stanowić element miejskiej sieci transportowej.

Trasa pociągu nie została jeszcze ostatecznie ustalona, ale miasto planuje poprowadzić ją w taki sposób, by po zakończeniu testów mogła od razu służyć mieszkańcom. Szacuje się, że budowa rozpocznie się za 2-3 lata.

Magistrala magnetyczna ma przyczynić się do ograniczenia ruchu samochodowego i emisji gazów cieplarnianych. Jest też znacznie tańsza i szybsza w budowie niż tradycyjna kolej podziemna.

Wysoka prędkość bez tarcia

Technologia maglev wykorzystuje zjawisko lewitacji magnetycznej - pociąg unosi się nad torem dzięki specjalnym magnesom. Pozwala to wyeliminować tarcie między pociągiem a szynami, znacząco zwiększając prędkość i redukując hałas.

Napęd zapewniają silniki liniowe zasilane energią elektryczną. Brak bezpośredniego styku pociągu z torem umożliwia osiąganie prędkości nawet do 550 km/h.

Trasa może biec na estakadach, dzięki czemu nie trzeba drążyć kosztownych tuneli. Pociągi maglev mogą poruszać się po łukach o promieniu nawet 100 metrów.

Sukcesy i plany magistrali magnetycznej w Europie

Choć w Europie magistrale maglev nie są jeszcze powszechne, trwają zaawansowane prace nad wdrożeniem i rozwojem tej technologii. Jednym z liderów jest tu niemiecka firma Transrapid, która z powodzeniem wprowadziła pociągi magnetyczne już w 2004 roku w Chinach.

W Szanghaju od blisko 20 lat kursuje 31-kilometrowa linia maglev osiągająca prędkość aż 500 km/h. Podobne linie działają także w Korei Południowej i Japonii.

Również w Europie trwają intensywne prace nad magistralami maglev. Włoski zarządca infrastruktury kolejowej RFI podpisał umowę z polską firmą Nevomo na budowę pierwszego na kontynencie systemu, który można zintegrować z istniejącą siecią kolejową.

Maglev na istniejących torach

W odróżnieniu od dotychczasowych linii maglev, technologia opracowana przez Nevomo może wykorzystywać istniejącą infrastrukturę torową po pewnych modyfikacjach. Dzięki temu pociągi magnetyczne będą mogły się poruszać po zwykłych torach, a nie tylko po dedykowanych trasach.

Po zastosowaniu na liniach dużych prędkości we Włoszech, pociągi mają osiągać nawet 550 km/h. To dwukrotnie więcej niż prędkość maksymalna szybkich pociągów TGV. Technologia Nevomo minimalizuje konieczność budowy nowych torów, redukując koszty.

Czytaj więcej: Czy europejskie stacje narciarskie otworzą wcześniej? Obfite opady śniegu przyspieszają sezon

Pociąg magnetyczny a neutralność klimatyczna Berlina

Budowa magistrali magnetycznej wpisuje się w dążenie Berlina do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2045 roku. Estakady nad ziemią, brak spalin i niski poziom hałasu to istotne zalety w porównaniu do transportu samochodowego.

System ma przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i poprawy jakości powietrza w mieście. Miasto nie ukrywa, że celem jest zachęcenie jak największej liczby mieszkańców do rezygnacji z samochodów na rzecz ekologicznego transportu szynowego.

Pociągi maglev mają być zasilane energią elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł. Będą się poruszać po estakadach, nie zajmując cennej przestrzeni w mieście. Miasto liczy, że nowoczesny system przekona sceptycznych jeszcze mieszkańców.

"Chcemy pokazać, że ekologiczny transport miejski może być równie wygodny, szybki i nowoczesny co samochody" - powiedział Dirk Stettner z partii CDU.

Historia pociągów magnetycznych w Berlinie

Berlin prezentuje plany zrównoważonego pociągu magnetycznego. Jak to będzie działać?

Choć plany obecnej magistrali maglev są bardzo ambitne, nie jest to pierwsza tego typu inwestycja w Berlinie. W latach 1984-1991 funkcjonowała tu krótka, 1,6-kilometrowa linia kolei magnetycznej M-Bahn (Magnetbahn), która miała stanowić połączenie przez Mur Berliński.

M-Bahn z 3 przystankami kursowała eksperymentalnie w 1984 r., a w latach 1989-1991 przewiozła setki tysięcy pasażerów. Po upadku Muru straciła jednak rację bytu. W 1991 roku została rozebrana, aby zwolnić miejsce pod rozbudowę linii metra.

Perspektywy i harmonogram budowy maglev w Berlinie

Budowa nowej magistrali maglev w Berlinie ma ruszyć za około 2-3 lata. Najpierw powstanie 5-7 kilometrowy odcinek testowy, który w przyszłości ma szansę stać się elementem miejskiej sieci transportowej.

2025 r. Rozpoczęcie budowy odcinka testowego
2028 r. Zakończenie testów
2030 r. Otwarcie linii dla pasażerów
2035 r. Rozbudowa magistrali i połączenie z siecią kolejową

W pierwszej fazie pociągi mają osiągać prędkość około 200-250 km/h. Docelowo, przy dłuższych trasach, będzie możliwe rozwinięcie ponad 500 km/h. System obsługiwałby wtedy nawet 50 tys. pasażerów dziennie.

Jeśli testy na odcinku pilotażowym powiodą się, miasto planuje stopniowo rozbudowywać magistralę maglev. Ma ona szansę stać się ekologiczną wizytówką Berlina i przyczynić się do realizacji celów neutralności klimatycznej.

Podsumowanie

Berlin stawia na nowoczesność i ekologię, inwestując w magistralę kolei magnetycznej maglev. System oparty na magnetycznej lewitacji i napędzie liniowym ma zapewnić wysoką prędkość bez zanieczyszczeń i hałasu.

Choć plany są bardzo ambitne, histora pokazuje, że w Berlinie już kursowała podobna kolej magnetyczna. Mając doświadczenie z przeszłości i dostęp do najnowszych technologii Niemcy mają szansę z powodzeniem zrealizować projekt.

Nowoczesny i ekologiczny transport publiczny to klucz do ograniczenia ruchu samochodowego i realizacji celów neutralności klimatycznej miasta. Magistrala maglev może przekonać sceptycznych jeszcze mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego.

Jeśli magistrala sprawdzi się w praktyce, Berlin niewątpliwie zainspiruje inne miasta do podobnych inwestycji. Kolej magnetyczna ma szansę całkowicie zmienić transport miejski już w niedalekiej przyszłości.

5 Podobnych Artykułów

  1. Niezapomniane atrakcje Lublina - co warto zobaczyć i zwiedzić | Przewodnik
  2. Lizbona: Sekrety centrum, których z pewnością jeszcze nie poznałeś!
  3. Jak kupić bilety do Koloseum w Rzymie? Nasze porady i informacje
  4. Prawa konsumenckie w przypadku odwołanego lotu: co Ci się należy
  5. Ten kraj Ameryki Południowej wprowadza wizę dla cyfrowych nomadów - tropikalne lasy i szlaki Inków czekają
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Piotr Cieślak
Piotr Cieślak

Jestem dziennikarzem podróżniczym opisującym niskobudżetowe sposoby na zwiedzanie świata – pomysły na tańsze zakwaterowanie, tanie loty, ciekawe atrakcje za grosze. Podchodzę do tego z dystansem i humorem.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły